För många som är intresserade av konst och foto är det en stor, och ibland hemlig, dröm att få jobba med sitt intresse. För dig som tänker prova att arbeta med konst och foto i någon form så har vi några bra tips.

Först och främst – tänk på att det är ett jobb vi pratar om. Du kommer behöva jobba MASSOR! Att följa sin dröm är oerhört häftigt och känslan av att ha världens roligaste jobb är oslagbar. Men du kommer också upptäcka att det inte bara är de roliga och kreativa momenten du kommer vara tvungen att göra. Även de tråkiga faller på din lott – bokföring, all administration med myndigheter, fakturering och påminnelser.

Skaffa dig ett nätverk

När du startar ditt eget företag kommer du upptäcka en av nackdelarna ganska snart. Det är väldigt ensamt. I början är det oftast bara du. Ibland är det förstås skönt att kunna vara helt ostörd, som till exempel när du är inne i ett kreativt flow. Vid andra tillfällen känns det som om det ekar ensamt överallt, och ibland kan man undra om det verkligen finns några andra människor.

Det absolut bästa du kan göra för dig själv och ditt företag är att nätverka. Det kanske låter pretentiöst och svårt, men det är det inte. Det handlar bara om att du ska skaffa människor som kan finnas i din närhet när du behöver det.

Ett sätt att skaffa ett nätverk är att skaffa sig en plats på ett exklusivt kontorshotell. Då får du både kollegor och ett kontor att gå till.

Vad ska ditt nätverk innehålla?

Det finns en tydlig skillnad mellan att nätverka och träffa vänner. De kan vara samma sak, men är det oftast inte. Nätverkning handlar om att knyta kontakter som kan vara till nytta för dig och de andra inom arbetslivet.

Om du vill jobba med konst och foto är det förstås bra att prata med andra som jobbar inom samma område och kanske hjälpa varandra med kreativa idéer eller tekniker. Men tänk också på att det kan vara precis lika givande att nätverka med människor från andra branscher. De kan ha stött på samma problem som du, men löst det på ett sätt som du inte har tänkt på. Eller så kan det vara framtida uppdragsgivare.